Followers

09 Jun 2011

Tolong,, sy tercekik tulang ikan =.='

Merawat Terlekat Tulang

Kaedah yang paling kerap diamalkan ialah dengan menelan nasi yang telah dikepal-kepal menjadi bulat. Kalau budak kecil yang terlekat tulang tu seeloknya kepal nasi tu jangan besar sangat dan untuk orang dewasa pula pepandailah korang agak besar mana. Telan dan minum air dengan segera. InsyaAllah, tulang yang terlekat kat kerongkong tu akan ditolak masuk oleh nasi kepal tu ke dalam perut.

Petua Tercekik Tulang Ikan

Satu cara lagi ialah ambil sudu cuka dan minum. Kalau terasa tulang tu masih terlekat di kerongkong, minum sesudu lagi. Pas tu ambil segenggam nasi dan telan.

Rawatan Tercekik Tulang

Hmm.. ini pula satu lagi petua yang mungkin korang tak pernah dengar. Satu kaedah yang cukup simple dan pelik. Caranya ialah ambil minyak kelapa dan lumur pada lubang dubur. Tak lama kendian rasa terlekat tulang tu akan hilang dengan serta-merta. Petua nie memang pelik bebenor tapi ada yang kata ia memang menjadi.

laman petua:


tercekik tulang ikan, petua tercekik tulang, tercekik tulang, petua hilangkan tercekik tulang ikan, terlekat tulang ikan

Nak tahu tak, sekarang ne ade tulang ikan sangkut kat tekak ne. Adoai~, saket lak.huhu. Kalo kat kampung skg ne sah2 aku nanges ngadu kat mak. Then, mak aku mesti suruh telan nasik berketui-ketui supaya tulang ikan tu hilang. ngee. Tp aku buat tak berkesan. hurm~ risonyer laaa. Harap2 tulang tu hilang. Aku rasa kecik jek tulang ikan tu. Tp taket woo~.. Ade tak sesape tawu mcm mana nak hilangkan tulang tu dari lekat di tekak aku??

*p/s:Tadik akak aku gtau, ayah (tapi aku panggil bapa), dia tak sehat. Harap2 dia akan sihat walafiat. Aku nak carik obat yang boleh memulihkan kesihatan dia. Harap2 dia akan sehat hendaknye la ea. Doakan kesihatan ayah aku k.


aku rindu kampung halaman~huhu

Terima Kasih

36 ulasan:

nuyui a.k.a miss NUSHA berkata...

slalunya mkn nasi tu kepal2 dlu,telan tros..itu je cara snng n tradisional..

xtau lak cara len..

Cik Azizah berkata...

cepat buat CPR!! haha minum air banyak2 dear..

nizamsani berkata...

peh.mencekik tulang ikan.bahaya.

Obat Sakit 2011 berkata...

cantik sekali kamu gan

Arpiiz berkata...

yang kita tau cuma telan nasik je lah..huhu

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@nuyui:
Dah try dah telan nasik kepal2 tu, tp x hilg lak. =(

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@Cik Azizah:
hahaha, CPR, sy lom lemas g..he

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@nizamsani:
sy tak mencekik tulang, tp tulang yg mencekik sy..huhu

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@Obat Sakit 2011:
Tqvm =)

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@Arpiiz:
Nnt sy try g telan nasi bebanyak~

teha berkata...

hadoii ~ skit gile kot kalu tercekik tulang... hehe

aryadevi sudut kelas berkata...

Assalamu'alaikum Emma ^_^

AYIE ABAS berkata...

EMMA...PETUA ORG2 TUA....KALAU TEKAK TERSANGKUT TULANG...CUBA MINUM AIR DALAM SENDUK SAMBIL BERSELAWAT....INSYA ALLAH BERKESAN.

zara'adha berkata...

akak der dgr org tua2 ckp minum air dalam tudung periuk..cube2 je la mane tau bole..hehe..mcm2 petua kan..

Obat Sakit 2011 berkata...

take care gan kalo makan ikan hehe

Botak berkata...

kenangan anank cucu cicit? bahaya tu., seganlah kalau anak cucu cicit taw blog org tuanya., hahaha.. :P

adwafarahin berkata...

adeh saket kot tercekik tulang @_@

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@teha:
Ha'a,, sakettt, takde slera nk mkn. cam dah bengkak tekak ne..huhu

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@aryadevi sudut kelas :
WALAIKUMSALAM..
=)

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@AYIE ABAS :
Terima kaseh sbb bagi petua..

=)

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@zara'adha:
hehe, kak tudung periuk kat umah sy takde..hehe.. mcm mna yer nk carik..

btw tengs ea sbb akak bg petua~

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@Obat Sakit 2011:
Ok doktor.. =)

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@Botak:
hahaha, takot kantoi ea??

msti cucu cicit akn ckp moyang meka ne nakal masa mude..hekhekhek

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@adwafarahin :
=( iye saket tekak ne. terasa mencucuk2..ouch!

Obat Sakit 2011 berkata...

hati hati loh gan nanti tercekik lagi

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@Obat Sakit 2011:
Okey~

Aly Musyafa' berkata...

wah berbahya itu.hati-hati kalau makan ikan .salam dari indonesia
Makeityourring diamond engagement rings

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@Aly Musyafa':
iyaaa, TQ..

=)

khairul akmal azman berkata...

2la gelojoh sgt..kan da tercokek...hehe...

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@khairul akmal azman:
hehe, sy tak gelojoh laaa.. tulang ikan tu yang nak sangkut kat tekak i yang gebus ne.. kah3

khairul akmal azman berkata...

gebus yer..
hehe..mmg pun!

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@khairul akmal azman :
hahaha, tu la dia suke lekat.kah3

khairul akmal azman berkata...

kah3..gi balik keje leklok..
jgn wat drift lak..

Hadi berkata...

@☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ adoiiii emma nasib kite serupe.. Sy pn tckik tulang ni.. Adoiiiii pdihnye salur trakea ku niiiii

Hadi berkata...

Emma sy pn tkena tulang jgk ni.. Awk nye tulang dh hilang ke.. Cmne awk buat.. Adoiii sakitnye salur trakea ku niii....

☆ ★ e m m a N Y ☆ ★ berkata...

@Hadi
Telan nasi tanpa kunyah...
Tulang tu dalam seminggu jugak la lekat kat tekak.
Alhamdulilah skang dah okey..
Awk try minum air,makan pisang pon ok gak..

© ✿EmmA Nyiu✿ | Design By MaiGraphikDesign